Dacă ai sau administrezi un magazin online, poate te-ai întrebat la un moment dat dacă să permiți sau nu clienților să plaseze o comandă fără cont. Poate te-ai gândit că un utilizator cu cont va deveni mai fidel, va reveni mai ușor pentru a cumpăra din magazinul tău online și pe termen lung va fi un client mai profitabil. 

Ceea ce e sigur este că, pe termen scurt, decizia de a obliga vizitatorii să-și facă cont pentru a trimite comanda îți va afecta rata de conversie și implicit venitul. Cercetările arată că mai mult de o treime, mai exact 37% din oameni, abandonează achiziția dacă sunt obligați săși creeze un cont pe site

Dacă nu ai o companie care are un buget gigant de marketing, dispusă să piardă pe termen scurt pentru un potențial câștig pe termen lung, această acțiune va fi în detrimentul succesului tău. Mai mult, faptul că un utilizator are un cont pe site-ul tău, nu înseamnă automat că va fi mai tentat să revină la tine în magazin. 

Abandonul checkout-ului poate fi cauzat atât de forțarea utilizatorilor să își facă un cont pentru a finaliza comanda cât și de afișarea inadecvată a opțiunii de a plasa comanda fără cont (Guest Checkout).


1. De ce să nu obligi utilizatorii să-și facă un cont pentru a plasa comanda 

În magazinele online, utilizatorii nu ar trebui forțați să își facă un cont. De ce?

Oamenii abandonează comanda pentru că nu sunt dispuși să investească efort suplimentar

37% din oameni abandonează procesul de checkout dacă sunt obligați să își creeze un cont pe site. Majoritatea persoanelor asociază crearea unui cont cu mult efort suplimentar și un proces greoi, cu parole pe care nu le vor ține minte sau cu timp pierdut. În plus, cel mai probabil, potențialii clienți care cumpără pentru prima dată în magazinul tău online nu sunt pregătiți pentru un angajament precum un cont. 


Cropp.com nu permite utilizatorilor să finalizeze comanda fără cont.

Există și situații în care crearea unui cont întrerupe procesul de finalizare comandă. De exemplu, clientul trebuie să-și introducă datele în altă pagină și este scos din checkout sau trebuie să confirme contul pe adresa de email. Acest scenariu în care checkout-ul nu este un proces liniar, trebuie clar evitat deoarece afectează grav experiența utilizatorului și rata de abandon. 

Benvenuti.ro – Când utilizatorii apasă pe butonul Finalizează Comanda, le este afișat un overlay unde singurele opțiuni sunt de a-și crea un cont nou sau de a se loga în cont. Astfel, sunt forțați să își facă un cont pentru plasarea comenzii.

Utilizatorii cu cont își uită datele de logare și au probleme la accesarea lui

Chiar și vizitatorii care au deja un cont în magazinul online întâmpină uneori probleme la logare. O parte din cei care-și uită parola vor prefera să folosească opțiunea de plasare comanda fără cont, în loc să o reseteze. Studiile de uzabilitate Baymard arată ca 18% din utilizatorii cu cont vor abandona din cauza problemelor cu parola, dacă nu au posibilitatea de a finaliza comanda ca vizitatori.

Îți crești rata de de conversie & veniturile

A devenit celebră povestea cu butonul de 300$ milioane. Un magazin online și-a crescut vânzările cu 300$ milioane anual, doar renunțând la forțarea utilizatorilor să-și facă cont înainte de a plasa comanda. 

O simplă acțiune precum introducerea opțiunii de a finaliza comanda ca vizitator poate să crească substanțial veniturile magazinului tău.

Pentru a afla cum să optimizezi procesul de checkout în magazinul online citește și articolul: Formularele din Checkout – Cum să simplifici și optimizezi formularul de comandă


2. Cum afișezi opțiunea de a plasa Comanda ca Vizitator/Fără cont

Abandonul coșului de cumpărături poate fi cauzat și de afișarea inadecvată a opțiunii de a plasa comanda fără cont (Guest Checkout). Trebuie să ai grijă la plasarea ei pe pagină, astfel încât să fie vizibilă și ușor de găsit. De asemenea, și mesajul comunicat poate să ajute sau să încurce clienții în a identifica această variantă. 

Poziționarea 

Pe desktop, potențialii clienți se așteaptă ca opțiunea de Finalizare Comandă fără Cont să fie localizată în partea din stânga sus a ecranului. Când nu a fost plasată acolo, 14% din utilizatori nu au reușit să identifice această variantă și au abandonat site-ul.

Sportisimo.ro afișează opțiunea de Comandă fără Cont, dar este plasată în partea dreapta jos a ecranului și este cea mai puțin proeminentă dintre opțiuni. Unii utilizatori vor rata că au această opțiune pentru a trimite comanda.

Pe telefoanele mobile, situația este și mai gravă. 60% din utilizatori nu reușesc să identifice sau să selecteze opțiunea de Finalizare comandă ca vizitator, din cauză că nu este proeminentă sau este împinsă în jos de opțiunile de logare sau creare cont.  Așadar, se recomandă ca în pasul de selecție a modalității de checkout (cu cont sau ca vizitator), această opțiune să fie afișată prima pe dispozitivele mobile. 

Pe H&M.com, pe varianta mobile, opțiunea de Finalizare Comandă Fără Cont nu este vizibilă în primul ecran, ci doar la finalul celui de-al doilea (după ce dai scroll). Prima vizibilă este cea de Finalizare Comandă cu Cont. Unii utilizatori ar putea crede că doar dacă au un cont pot trimite Comanda.

Mesajul

Pe lângă poziționare, este important și textul afișat pentru această opțiune. Claritatea e cheia, iar textele vagi trebuie evitate. 

Cuvintele Finalizează Comanda ca Vizitator sau Comandă Fără Cont trebuie să apară pe butonul care selectează această variantă. Texte vagi precum Continuă sau Client Nou pot bloca sau induce utilizatorii în eroare. 

Diva-Charms.com permite finalizarea comenzii fără cont (as a guest). Totuși, imediat după această variantă sunt afișate câmpurile pentru crearea unui cont. Chiar dacă sunt opționale, acestea pot induce în eroare utilizatorul fiind deschise sub opțiunea de Comandă ca Vizitator. O variantă mai bună ar fi prezentarea opțiunii de a crea contul cu bifă (userul să bifeze dacă dorește un cont) și să li se afișeze câmpul pentru parolă doar celor care bifează această opțiune.

3. Beneficiile unui cont în magazinul online 

Multe magazine online își doresc ca vizitatorii lor să-și facă cont pe site și să colecteze cât mai multe date despre comportamentul lor. Un cont oferă posibilitatea de a fideliza clienții prin:

  • Personalizarea experienței în site în funcție de istoricul de achiziție și navigare
  • Programe de fidelitate cu puncte, discounturi sau beneficii speciale
  • Oferirea de oferte promoționale pentru zile de naștere sau diverse ocazii
  • Un checkout mai rapid

Prin astfel de acțiuni, un client devine mai profitabil pe termen lung. Totuși, pentru a nu alunga potențialii clienți care pur și simplu preferă să cumpere din altă parte decât să-și facă încă un cont, aceștia nu trebuie forțați în checkout. 

Crearea unui cont poate avea beneficii reale și pentru client: 

  • Acesta nu mai este nevoit să-și reintroducă datele de fecare dată cand comandă, așadar procesul de checkout este mai rapid 
  • Poate accesa istoricul comenzilor
  • Câștigă puncte de fidelitate sau discounturi dacă magazinul oferă astfel de programe
  • Poate salva produsele de care este interesat în liste de cumpărături/dorințe

4. Cum să încurajezi vizitatorii să-și creeze un cont

Dacă soliciți unui user să-și facă cont în momentul potrivit și cu argumentele potrivite, șansele ca acesta să o facă cresc.

Îți recomand să încurajezi vizitatorii și clienții să creeze un cont prin:

  • Alegerea momentului potrivit pentru a le solicita acest lucru
  • Prezentarea beneficiilor creării unui cont
  • Oferirea unei motivații suplimentare pentru crearea contului
Pe H&M.com crearea unui cont de membru are multiple beneficii și este promovată încă din Homepage. Cu toate acestea, utilizatorilor li se oferă opțiunea de a trimite comanda fără a avea un cont.

Alege momentului potrivit pentru a solicita crearea contului

Un moment bun pentru a prezenta utilizatorului opțiunea de a-și crea un cont pe site este după finalizarea comenzii, în pasul de confirmare comandă. 

Așadar îndeamnă clientul să-și facă un cont pe pagina de thank-you. În acest pas datele sunt deja introduse și pot fi preluate din formularul de checkout, iar utilizatorul nu mai trebuie să le reintroducă. Tot ce-i rămâne de făcut este să își seteze o parolă.

Crearea unui cont în acest pas, poate fi mai eficientă și nu întrerupe procesul de checkout.  După ce comanda este finalizată, nu mai există riscul de abandon, iar utilizatorului îi pot fi prezentate mai pe larg beneficiile realizării unui cont. 

De asemenea, mutând crearea contului în pagina de confirmare a comenzii, vei reduce și numărul de câmpuri afișate în checkout. Asta va îmbunătăți experiența utilizatorului și eficientiza procesul.

În pasul de alegere a modalității de checkout, în loc de 3 variante – Loghează-te în cont/ Creează-ți cont sau Finalizează Comanda ca Vizitator poți avea doar 2 clare: Am un cont/ Comandă fără Cont, fără a mai afișa alte câmpuri. În cazul în care utilizatorul bifează opțiunea Comandă fără Cont, începi procesul de finalizare ca vizitator. În cazul în care bifează Am un Cont, îi afișezi câmpurile pentru logare (utilizator și parola). 

Prezintă beneficiile creării unui cont

De cele mai multe ori doar prezentarea opțiunii de a crea contul, nu este suficientă pentru a convinge. Încurajează clienții sau vizitatorii să-și facă un cont prin prezentarea clară a beneficiilor, sub forma unei liste (vezi ex. imagine de mai jos).

Pe H&M.com există o întreagă pagina dedicată beneficiilor creării unui cont de membru.

Oferă un incentive pentru ca userii să-și facă cont

Pentru a crește interesul utilizatorilor să-și facă un cont, oferă beneficii suplimentare celor cu cont precum transport gratuit, extra reduceri sau puncte de fidelitate.

H&M.com oferă beneficii suplimentare utilizatorilor care decid să-și facă un cont de membru.

De exemplu, să ne imaginăm că un utilizator tocmai a finalizat o comandă pe site-ul tău și a ajuns pe pagina de confirmare comandă. Pe lângă detaliile comenzii, acolo îi poți prezenta opțiunea de a-și crea un cont, alături de beneficiile creării contului și mesajul: 

Pentru această comandă ai primit 20 de puncte de fidelitate pe care le poți transforma în discount la următoarea achiziție din magazin. Crează-ți contul pentru a nu pierde punctele. Tot ce trebuie să faci este să introduci parola în câmpul de mai jos. 

Deoarece oamenii au o aversiune puternică față de pierdere, șansele ca ei să-și facă un cont pentru a nu pierde punctele câștigate, cresc considerabil. 


5. Concluzie

Din acest articol ai aflat care sunt efectele obligării utilizatorilor să-și facă cont pentru a finaliza comanda. Pe scurt, nu-i forța să o facă dacă nu vrei ca un segment semnificativ să abandoneze. În schimb, amână afișarea opțiunii de a crea un cont până după confirmarea comenzii și încurajează-i să o facă prin acordarea de beneficii suplimentare și prezentarea clară a acestora. 

Avatar
Autor

Oana Chiriac este specialist certificat în eCommerce UX de Baymard Institute și în optimizarea ratei de conversie de CXL Institute. Activează în zona de eCommerce & marketing digital de peste 9 ani. În prezent, oferă și consultanță pentru magazinele online în vederea optimizării conversiei și a experienței de utilizare (UX).

Scrie un comentariu