Creștere semnificativă în piața de aplicații mobile de food delivery & produse alimentare

În ultima perioadă am fost martori la dezvoltarea accelerată a platformelor de food delivery. Ca urmare a pandemiei, tot mai mulți români au început să comande online prin aplicațiile de food delivery sau cele de livrare a produselor alimentare din hypermarketuri. În România, se estimează că piața comerțului online cu alimente a ajuns la 200-250 euro în 2020, de 3-4 ori mai mult decât înaintea pandemiei. Pentru anul 2025 ținta este de 1 miliard euro. 

În aceste condiții, tot mai mulți jucători și-au făcut apariția pe piață, iar unele restaurante și-au lansat propriile aplicații de delivery.

În contextul în care această zonă este din ce în ce mai competitivă, un user experience bun este critic pentru succesul aplicațiilor de food delivery & groceries. În cazul lor, foarte mulți utilizatori sunt recurenți. Ușurința și rapiditatea cu care se poate plasa o comandă sunt factori cheie pentru câștigarea unui client pe termen lung. 

În acest articol voi prezenta câteva idei pe care le poți testa pentru a îmbunătăți experiența clienților într-o aplicație de food delivery sau de achiziție a produselor alimentare. Pentru a prioritiza ceea ce vei implementa, analizează datele din analytics, organizează sesiuni de testare și interviuri cu utilizatorii tăi și ține cont de feedback-ul lor.

Cum asigurăm un UX bun în aplicațiile mobile de food delivery & produse alimentare

1. Permite userului să repete comenzile trecute 

Persoanele care comandă online mâncare sau produse alimentare pun preț pe rapiditate. De cele multe ori se grăbesc și nu-și doresc să piardă timp cu comanda. 

În general, au afinitate pentru anumite produse și branduri pe care le folosesc sau le consumă frecvent. În cazul restaurantelor, clienții au preferințe și feluri de mâncare favorite. Prin urmare, sunt șanse mari să-și dorească să comande produse pe care le-au mai comandat și în trecut. 

Testele de uzabilitate conduse de Baymard Institute arată că unii utilizatorii caută produsele comandate anterior pe homepage.

Așadar, pentru a permite utilizatorilor să comande fără prea mult efort, oferă-le opțiunea de a repeta comenzile trecute și de a adăuga în coș, rapid, produse pe care le-au comandat anterior. 

Glovo afișează opțiunea de a repeta comanda ca primă opțiune pe pagina restaurantului.

Poți încuraja asta prin: 

  • afișarea produselor comandate în trecut pe homepage
  • afișarea istoricului de comenzi în contul utilizatorului cu opțiunea de a repeta comanda
  • oferirea opțiunii de a edita comanda sau a felurilor de mâncare adăugate în coș
Tazz permite utilizatorilor să repete comenzile anterioare, acestea fiind afișate în contul clientului și accesibile din meniul rapid.

Prima impresie în cazul unei aplicații mobile este critică, însemnând un client câștigat sau unul pierdut. Cu toate acestea, trebuie să ai în vedere, atunci când optimizezi, și clienții recurenți. Aceasta este una din funcționalitatile pe care acest tip de clienți o vor aprecia cu siguranță.


2. Permite utilizatorului să editeze ușor conținutul coșului de cumpărături (pentru aplicațiile de produse alimentare)

Listele de cumpărături pentru supermarket sunt lungi, iar coșul de cumpărături este utilizat uneori ca metoda de a păstra în vedere produsele de interes (alternativă la wishlist). Este foarte posibil ca, înainte de finalizarea comenzii, clienții să-și dorească să elimine produse din coș sau să modifice cantități. 

De asemenea, în cazul în care un user apelează la opțiunea de a repeta o comandă anterioară, cel mai probabil va dori să modifice conținutul coșului de cumpărături.

Tazz permite modificarea ușoară a cantităților unui produs, direct din coșul de cumpărături. Prin setarea cantității 0, produsul este eliminat din coș.

Pentru a face asta fără efort trebuie să te asiguri că poate să:

  • modifice cantitățile unui produs direct din coșul de cumpărături;
  • elimine ușor un produs din coș. Testele de uzabilitate arată că userii se așteaptă să poată sterge un produs din coș și atunci când modifică cantitatea acelui produs în 0, chiar dacă exista și un buton de acțiune separat pentru asta.
  • șteargă printr-o singură acțiune tot conținutul coșului;
  • iasă ușor din coș pentru a continua cumpărăturile pe site. Dacă folosești enclosed checkout, asigură-te că meniul principal este ascuns doar în pagina de finalizare a comenzii, și nu începând cu coșul de cumpărături. 
Bolt Food permite modificarea conținutului coșului de cumpărături, dar această opțiune este ascunsă sub butonul de editare din colțul dreapta sus. Se poate ca unii utilizatori, care nu sunt familiari cu aplicația, să nu intuiască că trebuie să apese acel buton pentru a modifica cantitatea sau șterge un anumit produs.
După ce un user apasă butonul de editare afișat în coșul de cumpărături, i se vor dezvălui opțiunile de a șterge produsele sau de a edita cantitatea. Totuși, pentru editarea cantității, acesta va trebui să mai apese încă o dată pe butonul de editare din dreptul produsului. Pentru comenzile de produse alimentare modificarea cantităților și eliminarea produselor din coș ar trebui să fie acțiuni evidente și ușor de realizat.

3. Oferă opțiunea de a edita felurile de mâncare din coș (pentru aplicațiile de food delivery)

Optiunea de a edita felurile de mâncare din coș este extrem de utilă în aplicațiile de food delivery, mai ales în cazul în care se oferă posibilitatea de a repeta o comandă. Adesea, utilizatorii o personalizează adăugând sau eliminând anumite ingrediente sau sosuri. Astfel, e important să poată edita aceste preferințe, în cazul în care doresc să-și comande același fel de mâncare, dar personalizat diferit. În caz contrar, consumatorii vor fi nevoiți să o ia de la capăt cu comanda, pierzând timp prețios. 

Bolt Food permite editarea felurilor de mâncare adăugate în coș. Aceasta este o funcționalitate super utilă în caz că userul se răzgândește cu privire la modul în care și-a personalizat un fel de mâncare sau repetă o comandă anterioară pe care dorește să o personalizeze diferit.

O altă opțiune de luat în calcul pentru coșul de cumpărături, complementară cu cea de editare, este cea de a duplica un fel de mâncare. Aceasta poate fi o funcționalitate convenabilă mai ales pentru comenzile de grup, în care cineva se decide să comande un fel de mâncare care este deja în cos, dar personalizat altfel. 


4. Afișează butonul de adăugare în coș direct în pagina de listing și oferă posibilitatea de a modifica cantitatea (aplicații de groceries)

Pentru majoritatea industriilor, butoanele de adaugă în coș și de cantitate din paginile de listing nu sunt utilizate și încărca inutil interfața. În schimb, pentru site-urile și aplicațiile de produse alimentare este recomandat să le afișezi și în pagina de listing.

Tazz nu afișează în listing butoane de adăugare în coș. Pentru fiecare produs adăugat în coș, userul va trebui să facă click pe acel produs, pentru a i se afișa opțiuile de adăugare în coș și de modificare a cantităților. Pentru cumpărăturile de produse alimentare, asta înseamnă efort în plus și timp pierdut pentru client.

Deoarece cunosc itemurile pe care vor să le achiziționeze, majoritatea userilor nu vor mai vizita pagina de produs, ci le vor adauga în coș direct din aceasta pagină. Astfel, tot procesul este mai rapid și convenabil, fără ping-pong între listing și pagina de produs. 

Glovo permite adăugarea unui produs în coșul de cumpărături direct din listing. De asemenea, după adăugarea produsului, este afișat un overlay deasupra produsului în care se oferă opțiunea de a modifica și cantitatea.

O idee pentru a include opțiunile de modificare a cantității, fără a încărca interfața, este afișarea lor ca un overlay pe fotografia produsului, după ce userul l-a adăugat în coș (vezi exemplul de mai sus).


5. Afișează sugestii de căutare și corectează greșelile de tastare

Deoarece funcția de căutare este frecvent utilizată în aplicațiile de produse alimentare sau food delivery, e important să te asiguri că returnează rezultate cât mai relevante.

Glovo – o căutare după termenul de căutare ”fructe” afișează doar sugestii de produse și nu și de categorii. Asta poate duce la o căutare mult prea largă și la o listă de rezultate cu o relevanță scăzută pentru utilizator.

Pentru a facilita tot procesul, afișează sugestii de căutare (termeni, categorii) în timp ce utilizatorul tastează termenul de căutare. Afișarea categoriei în care se caută produsul ajută mult userul să restrângă aria de căutare și să ajungă mai repede la rezultate relevante pentru el.

Bringo afișează categoriile în care se poate efectua căutarea unui produs, pentru a restrânge aria de căutare. Asta înseamnă că userul va ajunge la rezultate mai relevante pentru el. Dacă ar fi căutat produsul lâmâie în tot catalogul magazinului, ar fi ajuns la o lista de rezultate mult mai mare si mai puțin relevantă, ceea ce nu este de dorit.

De asemenea, corectează automat greșelile de tastare din bara de căutare, afișând sugestiile corecte pentru termenii de căutare eronați. 

Bolt Food corectează în mod automat greșelile de tastare din bara de search.

Dacă totuși, utilizatorul a introdus greșit termenul de căutare, afișează rezultatele pentru termenul de căutare corect. Astfel vei evita situațiile în care userul ajunge la o pagină fără rezultate, care este descurajantă.

Bolt Food returnează rezultate pentru termentul de căutare corect, chiar dacă acesta a fost tastat incorect de utilizator. Astfel, se evită situațiile frustrante în care userii ajung la pagini fără rezultate și trebuie să reia din nou căutarea.

Citește și articolul Cum optimizăm funcția de căutare în magazinele online


6. Lasă spațiu suficient între elementele acționabile pentru a preveni atingerile accidentale

Deoarece ecranele telefoanelor sunt mici, de multe ori utilizatorii ating din greșeală anumite elemente, ajungând să facă acțiuni pe care nu le vor. Asta duce la frustrare, timp pierdut și efort suplimentar din partea lor. Pentru a evita pe cât posibil acest gen de situații, asigură-te că:

  • lași suficient spațiu între elementele acționabile – butoane, linkuri etc. (minim 2 mm)
  • spațiul de tap este suficient de mare pentru elementele acționabile (recomandat 7 mm)
  • dacă atingerea greșită a unui element poate avea consecințe grave, lași un spațiu mai mare între elemente (recomandat 10 mm) 

Un exemplu pentru a ultima situație ar fi cazul în care butonul de Trimite Comanda din coșul de cumpărături este apropiat de un buton sau link care șterge conținutul coșului de cumpărături. Atunci când consecințele apăsarii eronate pe un element din apropiere sunt grave, spațiul recomandat este de 10 mm. 


7. Afișează vizibil timpul de livrare și costul livrării

Timpul de livrare și costul livrării pot fi elemente de decizie în cazul unei comenzi de mâncare. De aceea, e important ca userului să îi fie comunicate în fiecare pas aceste informații, începând din pagina de listing.

Bolt Food – atât timpul de livrare, cât și costul de livrare sunt afișate încă din pagina de listing a restaurantelor. Acestea sunt comunicate consecvent pe pagina restaurantului și în pagina de checkout/plasare comandă.

Afișează durata și costul livrării în:

  • Pagina de listing
  • Pagina restaurantului/locației de unde se face comanda
  • Coșul de cumpărături
  • Checkout
Bringo – costul de livrare nu este afișat în dreptul fiecărei opțiuni. Pentru a afla costul de livrare, userul va trebui să selecteze opțiunea dorită și să urmărească costurile afișate în subtotalul coșului. Asta îngreunează comparația între diferitele opțiuni și supune utilizatorul la acțiuni în plus, care nu sunt necesare.

Și în cazul livrarii cumpărăturilor din supermarket, costul și durata livrarii sunt informații relevante pentru user. Afișează cât mai devreme aceste informații, ideal și în coșul de cumpărături. Dacă tariful se poate calcula doar în checkout, în funcție de optiunile selectate, afișează cea mai populară opțiune în coș, cu costul aferent (specificând clar opțiunea pentru care este afișat costul). 


Concluzie

Fiind o piață din ce în ce mai competitivă, experiența oferită utilizatorilor în cadrul aplicațiilor de food delivery & grocery shopping este extrem de importantă.

Cheia unei experiențe bune este să faci procesul de comandă cât mai simplu, clar și rapid, începând de la găsirea mâncării sau a restaurantului dorit la plasarea comenzii și plată. În acest articol am prezentat 7 idei care te-ar putea ajuta să o optimizezi. Testează cu userii tăi și descoperă în ce zona întâmpină cele mai multe probleme, pentru a putea prioritiza.

Nu uita că dacă oferi o experiența bună de shopping utilizatorilor, îi poți transforma în clienți loiali.

Avatar
Autor

Oana Chiriac este specialist certificat în eCommerce UX de Baymard Institute și în optimizarea ratei de conversie de CXL Institute. Activează în zona de eCommerce & marketing digital de peste 9 ani. În prezent, oferă și consultanță pentru magazinele online în vederea optimizării conversiei și a experienței de utilizare (UX).

Scrie un comentariu